ARCHIGURU blog
  • Wnętrzarska ściąga
    • Projektowe TRIKI
    • Częste błędy
    • Wybierz dobrze!
  • Robimy remont
    • Zanim kupisz mieszkanie
    • Remont krok po kroku
    • Dobry fachowiec
  • Moim okiem
    • To, co kocham
    • Archiguru w podróży
    • Domy gwiazd
  • Projekty w toku
Witaj na Archiguru!

Przed Tobą blog o wnętrzach
pełen rozwiązań, które
łatwo wykorzystasz u siebie!
Znajdziesz tu same konkrety
plus kilka wątków dla pasjonatów.
Po moje bieżące przemyślenia
i nowości wejdź na:

     

 

Potrzebujesz porady?

Potrzebna Ci szybka porada i pomoc w gardłowej sprawie?
Pogotowie wnętrzarskie - do usług!

Szukasz architekta?

Jeśli chcesz zlecić projekt profesjonaliście i otrzymać pełne opracowanie techniczne, zapraszam Cię serdecznie!
Wejdź na stronę mojej pracowni

ARCHIGURU blog
723
0
6
ARCHIGURU blog ARCHIGURU blog
  • Wnętrzarska ściąga
    • Projektowe TRIKI
    • Częste błędy
    • Wybierz dobrze!
  • Robimy remont
    • Zanim kupisz mieszkanie
    • Remont krok po kroku
    • Dobry fachowiec
  • Moim okiem
    • To, co kocham
    • Archiguru w podróży
    • Domy gwiazd
  • Projekty w toku
Autorka

Witaj! Nazywam się Iza Rydygier.
Za dnia pracuję jako architekt wnętrz, nocami piszę bloga:)
Na wszelkie Twoje pytania z przyjemnością odpowiem w komentarzach. Zachęcam do dyskusji i wymiany poglądów.
Uwaga! Po więcej nowości i moje bieżące przemyślenia wejdź tu:
   
Najczęściej czytane
  • 1
    Czarne mieszkanie Blanki Lipińskiej
    • 10 sierpnia 2022
  • 2
    Pokój ucznia – cz. 2
    • 1 sierpnia 2022
  • 3
    Pokój ucznia – cz. 1
    • 6 lipca 2022
Pracownia projektowa

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA…
  • Dobry fachowiec

Czy pańskie oko konia tuczy?

  • 1 października 2020
  • Archiguru
Total
0
Shares
0
0
0
0
0

Na pewnej budowie, gdzie miałam nadzór i sprawy toczyły się swoim zwykłym torem, bardzo aktywnie działała pewna energiczna pani inwestor. Działała, czyli przyjeżdżała codziennie, krzątała się, przynosiła kawę, pytała, oglądała, słuchała plotek. Była bardzo miła, ale też lubiła wiedzieć, co się dzieje. To chyba nic złego? Pewnie nie! Tyle tylko, że szef ekipy powiedział mi wprost: nie możemy nic przy niej zrobić. Robota, gdy ktoś patrzy nam na ręce, to nie robota. A jeszcze jeśli z grzeczności wstajemy od tych narzędzi, myjemy te ręce, pijemy tę kawę i rozmawiamy uprzejmie nawet te pół godziny, ale codziennie, to ja po tygodniu mówię: dla spokoju będziemy pracować w nocy. W jakich sytuacjach “pańskie oko konia NIE tuczy?”

Znasz ten dowcip?

Z Twojego punktu widzenia budowa to dżungla, gdzie wiele się dzieje i nie masz pewności, czy to, co widzisz, jest tym, co powinieneś zobaczyć. Wiem, teraz są czasy niepewności i ograniczonego zaufania,  poza tym przecież płacimy za remont niemałe pieniądze i mamy wysokie wymagania. Nasłuchaliśmy się historii o błędach na budowie, nieuczciwych pracownikach, alkoholu, lenistwie, wiec naturalnie czujemy, że musimy mieć rękę na pulsie.

Tylko to nam zbyt wiele nie da.
Wszystkich błędów jako laicy nie wyłapiemy, namiotu na budowie nie rozłożymy, stracimy czas, zaś pracownicy stracą nerwy..

Co nam pozostaje?

  • Po pierwsze, wybrać ekipę z referencjami (z polecenia) która niczego “nie spitoli”.
  • Po drugie, podpisać umowę z karami za opóźnienia (nieterminowość to jest największy problem na budowach)
  • Na koniec: postępować uczciwie, ale nieprzesadnie hojnie z zaliczkami. Umówić się na konkretne pieniądze za dany etap i tego się trzymać.

Bądźmy wymagający, ale też ufajmy. Jak nie wiemy, pytajmy (także innych specjalistów). Bądźmy uprzejmi. Miejmy szacunek. Jak w każdej relacji międzyludzkiej, także na budowie więcej uzyskamy po dobroci, niż po złości. Ekipa się dla nas postara trochę bardziej, jeśli będziemy traktowali ich jak równorzędnych partnerów. Wpuści pana od kablówki, poczeka z kluczami na przyjazd stolarza, przyjedzie z rana zabezpieczyć podłogę na naszą specjalną “uprzejmą prośbę”. Tak jak w życiu – negatywna motywacja nie da nam spodziewanych efektów.

A więc jak powinniśmy działać? 

Odwiedzamy budowę pod koniec dnia  

– Trzeba odwiedzać budowę regularnie. Jeśli jest to początkowy etap, i dużo się na niej dzieje, to nawet co 2, 3 dni. Proponuję robić to jednak pod koniec godzin pracy wykonawcy – wtedy powinien mieć spokojniejszy czas na rozmowę.

Korzyść: pracownicy lub szef będą mieli możliwość, żeby skupić się na nas i na naszych pytaniach. Lepiej żeby mogli z nami porozmawiać na spokojnie, zamiast przeżywać gonitwę myśli, że schnie im gips, albo ze właśnie mieli jechać po klej.

Sprawdzamy pracę na odpowiednim etapie zaawansowania

– Jeśli mamy architekta, który nadzoruje prace, możemy się spodziewać, że w kluczowych momentach będzie sprawdzał prawidłowość prac. Jeśli go nie mamy, róbmy to sami, ale wtedy, gdy prace są na zaawansowanym etapie. Na przykład: jeśli panowie robią elektrykę, poczekajmy aż zrobią bruzdy, położą kable, i wtedy, z projektem w ręku policzmy, czy zwyczajnie nie zapomnieli o jakimś gniazdku.

Korzyść: nie wyjdziemy na czepialskich. A przy następnym etapie prac ekipa będzie bardziej pilnowała czy wszystko na pewno jest zrobione, zanim powiedzą, że już można odbierać prace. Nie damy im wymówek na niechlujstwo, że niby “jeszcze nieskończone”.

Szanujemy dni wolne od pracy

– Jeśli nie mamy czasu na odwiedzanie budowy w dni robocze, zaglądamy do mieszkania w weekend. Wtedy na spokojnie możemy wszystko obejrzeć. Jeśli coś Cię zaniepokoi, nie pisz jednak od razu esemesów, maili z listą poprawek, ani nie dzwoń! Uszanuj, że jest weekend. Porób zdjęcia i bardzo uprzejmie i miło zadzwoń lub przyjedź na budowę w poniedziałek rano. Pamiętaj, że wiele prac oglądasz w stadium, gdy nie są dokończone. Mogą Cię zatem niepokoić zupełnie normalne rzeczy. Lepiej o tym porozmawiać i masz wszelkie prawo do wyjaśnień, ale też uszanuj prawo ekipy do odpoczynku i nie rozpoczynaj tematu w dzień wolny od pracy.

Korzyść: oferując drugiej osobie empatię, zazwyczaj możesz liczyć na otrzymanie empatii w rewanżu. Zaowocuje to lepszym dla Ciebie załatwieniem sprawy. Rozmawiając na spokojnie i ze spokojnym, wypoczętym człowiekiem, sprawisz, że rozmowa będzie też bardziej merytoryczna. Zawsze lepiej jest porozmawiać, niż pisać (słowo pisane interpretujemy łatwiej jako zarzut).

Wymagasz od innych? Wymagaj też od siebie.

– Jeśli są opóźnienia w terminach, sprawdźmy, czy nie ma to związku z naszymi opóźnieniami – może ekipa czekała na innego wykonawcę, którego za późno wybraliśmy? Przemyśl to i szukając rozwiązania, podejdź do zagadnienia sprawiedliwie i otwarcie. Harmonogram ustal razem z szefem ekipy.

Korzyść: jeśli ekipa jest na poziomie, nadal będziecie partnerami na równych zasadach. To dla Ciebie korzystniejsze niż pokazywanie, że rządzi ten, kto płaci. Ekipa dobrze to wie. Lepiej będzie jak powiesz “Zamówiłem za późno wannę, więc musiał Pan czekać z pracami, rozumiem. Zależy mi na czasie – jak Pan widzi zakończenie etapu do przyszłego piątku? Czy coś po mojej stronie może powodować Pana opóźnienia?”

Inne drobiazgi? Trzy magiczne słowa. Proszę, dziękuję i przepraszam.

– Uprzejmość, miły ton, szacunek. Z tymi cechami, jeśli się nimi wykażemy w trudnych warunkach, zajdziemy dalej.

– Szanujmy pracę ekipy. Jeśli zdjęliśmy osłaniającą podłogę tekturę, poprawmy ją po sobie.

sukces każdej realizacji
to współpraca wielu osób.

Jeśli na budowie panuje dobra atmosfera, mimo stresów, ludzie się lubią i umieją żartować, ufają sobie na ile trzeba i pomagają na ile mogą – wszystko idzie lepiej. Te oczekiwania są skierowane również do Ciebie, inwestorze lub inwestorko. Nie wystarczy (dla własnego dobra) zrozumieć, że pańskie oko konia nie tuczy.

Ty też masz swoje obowiązki wobec zatrudnionych wykonawców.

Jakie? Przeczytaj w poniższym wpisie.

Warunki udanej współpracy, czyli czego wykonawca wymaga od Ciebie, ale Ci tego nie powie?

Czy potrzebujesz bezpośredniej porady w sprawie związanej z Twoją inwestycją?
Zapraszam do mojego wnętrzarskiego pogotowia – proste porady, także na odległość.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie symbol-pogotowie-wnętrzarskie.png
Total
0
Shares
Share 0
Share 0
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Poprzedni artykuł
  • Zanim kupisz mieszkanie

Wybieramy mieszkanie – część 3. Przykłady

  • 30 września 2020
  • Archiguru
ZOBACZ
Następny artykuł
  • Dobry fachowiec

Warunki udanej współpracy, czyli czego wykonawca wymaga od Ciebie, ale Ci tego nie powie?

  • 19 października 2020
  • Iza Rydygier
ZOBACZ
Podobne posty
ZOBACZ
  • Dobry fachowiec

Jak znaleźć dobrego wykonawcę?

  • Archiguru
  • 18 marca 2021
ZOBACZ
  • Dobry fachowiec

Stolarz – kluczowy wykonawca

  • Archiguru
  • 20 listopada 2020
ZOBACZ
  • Dobry fachowiec

Czego wymagać od parkieciarza?

  • Archiguru
  • 20 września 2020
ZOBACZ
  • Dobry fachowiec

Warunki udanej współpracy, czyli czego wykonawca wymaga od Ciebie, ale Ci tego nie powie?

  • Iza Rydygier
  • 19 października 2020

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Autorka

Witam Cię serdecznie na ARCHIGURU! 

Nazywam się Iza Rydygier. Mieszkam i pracuję w Warszawie, prowadząc znaną pracownię architektury wnętrz. Przez lata wypracowałam wiele wnętrzarskich rozwiązań, które pokazuję na blogu.

Jeśli urządzasz dom lub mieszkanie i chcesz:

- przejść przez to zachowując spokój ducha
- podjąć same dobre decyzje
- nie wejść na minę i nie stracić pieniędzy
- zatrudnić właściwych wykonawców
- a na koniec zachwycić się efektem tej pracy

....to ten blog jest dla Ciebie!

Obserwuj mnie na:

     

Nawigacja
  • Bądźmy w kontakcie!
  • Kategorie
    • Wnętrzarska ściąga
    • Robimy remont
    • Moim okiem
    • Projekty w toku
  • REGULAMIN SERWISU
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
Słowa klucze
architekt wnętrz biel Częste błędy Dobry fachowiec dobry rzut dodatki Domy gwiazd duże płytki elementy mosiężne gotowe zestawienia jakie mieszkanie wybrać jaki układ wybrać Jak ukryć pralkę korzystny układ kuchnia materiały wykończeniowe Miejsce na pralkę minimalizm Moim okiem moje ulubione przedmioty moje ulubione rozwiązania mosiądz nadzór na budowie pokój dziecka Pralka w mieszkaniu Pralnia projektant wnętrz Projektowe TRIKI Projekty w toku płytki wielkoformatowe Remont krok po kroku Robimy remont styl industrialny sypialnia tego nie rób to co kocham Ważne decyzje Wnętrzarska ściąga wybieramy architekta Wybierz dobrze! wybór mieszkania Wygodna pralnia wykonawca zanim kupisz mieszkanie łazienka
Najczęściej czytane
  • miejsce na pralnię
    • Projektowe TRIKI
    Patent na pralnię część 3. Nietypowe miejsce.
    • 31 sierpnia 2020
    • Zanim kupisz mieszkanie
    Wybieramy mieszkanie – część 2. Wskazówki
    • 5 sierpnia 2020
    • To, co kocham
    Fronty z cienką ramką
    • 1 kwietnia 2020
    • Domy gwiazd
    Co wybrała Kasia Warnke?
    • 11 lutego 2021
    • Domy gwiazd
    Moda na piękno? Oglądamy dom Agnieszki Kaczorowskiej
    • 26 grudnia 2021
  • sposób na długi korytarz
    • Projektowe TRIKI
    Długi korytarz? Oto sposób na nudę!
    • 26 czerwca 2020
    • Częste błędy
    Tego nie rób: korek w parkiecie
    • 12 sierpnia 2020
ARCHIGURU blog
  • Wnętrzarska ściąga
  • Robimy remont
  • Moim okiem
  • Projekty w toku

Wpisz wyszukiwane słowo i naciśnij ENTER

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Kontynuując przeglądanie tej witryny, wyrażasz zgodę na ich użycie. Dowiedz się więcej w polityce prywatności.
Rozumiem
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT